روش‌های خشک کردن انجیر
    
تعداد بازدید: 2016
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1398/8/25

با دانستن روش‌های خشک کردن انجیر تهیه ساده و اصولی این کار در منزل را یاد بگیرید تا میوه‌خشک مقرون به صرفه‌تر و بهداشتی‌تری نسبت به نمونه‌های حاضر موجود در بازار داشته باشید.


اولین درخت‌های وحشی انجیر در آفریقا، غرب و جنوب آسیا و اطراف دریای مدیترانه احتمالا حدود صد میلیون سال پیش روییده است. انسان‌های اولیه هم انجیر وحشی می‌خوردند. حدود ۱۱۰۰۰ سال پیش مردم در غرب آسیا شروع به کشتانجیر کردند، انجیر ممکن است قدیمی‌ترین محصولی باشد که انسان حتی قبل از گندم و جو کاشته است. پس این میوه یکی از قدیمی‌ترین خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که ما مصرف می‌کنیم.
این میوه کوچک خوشمزه سرشار از فیبر است، فصل تابستان انجیر و میوه‌های تابستانی خوشمزه دیگر در دسترس ما قرار دارد و حیف است که این فرصت را از دست بدهیم پس با خشک کردن آن می‌توانیداین میوه‌ها را بیشتر هم نگهداری کنید. خشک کردن از روش‌های قدیمی نگهداری مواد غذایی است و دردسر زیادی هم ندارد.
انجیر خشک را می‌توانید به تنهایی یا در سالاد و دسرها مصرف کرد. این میوه خشک را به عنوان یک تنقلات مغذی و خوشمزه به فرزندانتان بدهید تا آن‌ها را از مصرف اسنک‌های مضر و بدون ارزش غذایی بازدارید. آلبالوی خشک هم از خوراکی‌های سالمی است که می‌توانید به راحتی جانشین اسنک‌های مضر کنید.
با دانستن روش‌های خشک کردن انجیر تهیه ساده و اصولی این کار در منزل را یاد بگیرید تا میوه‌خشک مقرون به صرفه‌تر و بهداشتی‌تری نسبت به نمونه‌های حاضر موجود در بازار داشته باشید.
1. درست کردن انجیر خشک در آفتاب
انجیر‌ها را به خوبی بشویید تا هرگونه آلودگی و خاک از روی آن پاک شود. ساقه بالای آن را جدا کرده و هر ناحیه ضربه دیده‌ و زده‌دار را با استفاده ا ز چاقو جدا کنید.
انجیر‌ها را با استفاده از چاقو از وسط به دو نیمه تقسیم کنید.
روی سینی سیمی تنظیف بکشید، انجیرها را روی آن قرار دهید و جلوی آفتاب بگذارید.( انجیرها را جوری روی سینی بچینید که به هم برخورد نکنند.) روی انجیرها را هم با تنظیف بپوشانید تا انجیر خشک های شما از حشرات و سایر مزاحم‌های خارجی در امان بمانند.
بگذارید انجیرها دو روز زیر آفتاب بمانند، انجیر خشک شما زمانی آماده است که نرم و قابل انعطاف باشد اما آب اضافه هم نداشته باشد.
2. خشک کردن انجیر در فر
اگر امکان خشک کردن در نور آفتاب یا جای مناسب این کار را ندارید نیازی نیست نگران باشید. انجیر را می‌توانید داخل فر هم خشک کنید.
مراحل انجام این کار تقریبا تا نیمه‌های راه شبیه به خشک کردن زیر آفتاب است. همانطور که در روش قبل گقته شد انجیرها را بشویید و از وسط نصف کنید.
روی سینی یک ورق روغنی بگذارید و انجیرها را طوریکه با هم تماس نداشته باشند روی سینی بچینید. سینی را داخل فر با دمای ۴۳ تا ۴۶ درجه سانتیگراد قرار دهید، درب فر را مقدار کمی باز یگذارید تا رطوبت ایجاد نشود. (از ترمومتر مخصوص فر استفاده کنید تا مطمئن شوید حرارت فر از ۵۷ درجه بیشتر نشود.)
بگذارید انجیرها ۱۰ تا ۱۲ ساعت در فر بمانند، هر چند ساعت به انجیرها سر بزنید و آن‌ها را جا‌به‌جا کنید تا به صورت یکنواخت خشک شوند.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.